Czynniki zaburzające owulację

Niepłodność związana jest z brakiem owulacji. Przyczyny cykli bezowulacyjnych są różne, jednak w większości przypadków możemy wspomóc organizm konkretnymi działaniami i spowodować tym samym przywrócenie owulacji oraz płodności. Znaczenie owulacji Owulacja jest wskaźnikiem zdrowia każdej kobiety – jeśli masz cykle owulacyjne, tzn., że Twój organizm ma wszystko czego potrzebuje, żeby pozwolić sobie na luksus, jakim […]
Niepłodność związana jest z brakiem owulacji. Przyczyny cykli bezowulacyjnych są różne, jednak w większości przypadków możemy wspomóc organizm konkretnymi działaniami i spowodować tym samym przywrócenie owulacji oraz płodności.

Znaczenie owulacji

Owulacja jest wskaźnikiem zdrowia każdej kobiety - jeśli masz cykle owulacyjne, tzn., że Twój organizm ma wszystko czego potrzebuje, żeby pozwolić sobie na luksus, jakim jest jajeczkowanie i płodność. Poza tym sama owulacja wspiera zdrowie każdej kobiety - po owulacji z pękniętego pęcherzyka powstaje ciałko żółte, które produkuje progesteron. Hormon ten jest niezbędny do zrównoważenia estrogenów i utrzymania równowagi hormonalnej.

Na co jeszcze wpływa progesteron?

  • umożliwia zajście w ciążę oraz jej utrzymanie,
  • działa uspokajająco,
  • wykazuje działanie przeciwzapalne,
  • pobudza metabolizm,
  • wspiera pracę tarczycy,
  • wspomaga sen,
  • chroni przed chorobami układu krążenia,
  • działa przeciwstarzeniowo,
  • ułatwia radzenie sobie ze stresem,
  • działa moczopędnie.

Do czynników zaburzających owulację należą m.in.:

  •  insulinooporność - wysoki poziom insuliny hamuje owulację,
  • niedobory składników niezbędnych do przebiegu owulacji tj. m.in. cynk, wit. B12, kwas foliowy, żelazo, powoduje częste występowanie cykli bezowulacyjnych,
  • wysoki poziom homocysteiny, wynikający z niedoborów wit. B12, B6 i kwasu foliowego, jest jedną z przyczyn braku jajeczkowania,
  • stres - utrzymujący się wysoki poziom kortyzolu powoduje kradzież pregnenolonu, a tym samym obniżenie stężenia hormonów płciowych,
  • stan zapalny w organizmie.

Co można zrobić?

  • zadbaj o dietę- niski indeks i ładunek glikemiczny diety, odpowiednie spożycie błonnika, witamin i minerałów zwiększy wrażliwość komórek na insulinę, Wykazano, że zamiana 5% energii pochodzącej z białka zwierzęcego na białko roślinne, wiąże się z 50% obniżeniem ryzyka niepłodności z powodu zaburzeń owulacji,
  • relaks - odpowiednia ilość i jakość snu przyczynia się do normalizacji poziomu kortyzolu, a tym samym odpowiedniego stężenia progesteronu,
  • unormuj masy ciała - jeśli zmagasz się z nadwagą lub otyłością zadbaj o redukcję masy ciała. W przeprowadzonych badaniach redukcja 2-5% masy ciała powodowała wznowienie owulacji i 75% wzrost wrażliwości na insulinę. Co ważne, zarówno nadmiar kilogramów, jak i zbyt niska masa ciała sprzyja zaburzeniom owulacji.
  •  zadbaj o odpowiedni poziom witaminy D i ewentualną podaż inozytoli (myo- i dchiro - inozytolu)

Jeśli chcesz odżywiać się prawidłowo w zaburzeniach hormonalnych i wspomóc owulację dietą, zajrzyj do mojego sklepu internetowego. Znajdziesz tam m.in. gotowe jadłospisy wspierające płodność (klik).

Jesli potrzebujesz jadłospiu dostosowanego do Twojego stanu zdrowia oraz preferencji żywieniowych skorzystaj z diety indywidualnej (klik)

Bibliografia

  • Grafika: Canva.com
cykl menstruacyjny dieta homocysteina insulinooporność jadłospisy owulacja płodność progesteron