Dominacja estrogenowa

W swojej praktyce w gabinecie bardzo często spotykam się z problemem dominacji estrogenowej u kobiet. Wysoka ekspozycja na estrogeny z zewnątrz, zaburzony metabolizm estrogenów ora procesu ich eliminacji jest powodem wielu poważnych problemów takich jak m.in.: bolesne i obfite miesiączki, mięśniaki macicy, torbiele w piersiach, rak piersi czy endometrioza. Estrogeny i progesteron Termin dominacja estrogenowa […]
W swojej praktyce w gabinecie bardzo często spotykam się z problemem dominacji estrogenowej u kobiet. Wysoka ekspozycja na estrogeny z zewnątrz, zaburzony metabolizm estrogenów ora procesu ich eliminacji jest powodem wielu poważnych problemów takich jak m.in.: bolesne i obfite miesiączki, mięśniaki macicy, torbiele w piersiach, rak piersi czy endometrioza.

Estrogeny i progesteron

Termin dominacja estrogenowa oznacza sytuację, w której został zaburzony stosunek między dwoma hormonami: estrogenami oraz progesteronem.  Hormony te wpływają na siebie, dlatego powinny być w odpowiednich proporcjach. Estrogeny wydzielane są praktycznie przez cały cykl menstruacyjny, dlatego warto skupić się na ich metabolizmie i usuwaniu z organizmu. Progesteron produkowany jest jedynie przez ciałko żółte po owulacji w fazie lutealnej, dlatego m.in. tak ważne jest wspieranie owulacji. Nie ma owulacji - nie ma progesteronu. Progesteron równoważy estrogeny. Estrogeny i progesteron są jak yin i yang - muszą być w odpowiednich proporcjach (w równowadze), ponieważ wzajemnie wpływają na siebie i jedno bez drugiego nie może funkcjonować.

Główne przyczyny dominacji estrogenowej:

  • bezowulacyjne cykle i brak progesteronu,
  • przewlekły stres,
  • stosowanie antykoncepcji hormonalnej,
  • przetworzona, uboga w błonnik dieta,
  • nadwaga i otyłość,
  • nadmierna ekspozycja na ksenoestrogeny ze środowiska,
  • upośledzona praca wątroby i/lub jelit,
  • PCOS,
  • insulinooporność,
  • problemy z histaminą,
  • aromatyzacja testosteronu (przekształcenie testosteronu w estradiol),
  • nadmierne spożycie alkoholu.
Dominacja estrogenowa ma miejsce nie tylko w przypadku zbyt wysokiego poziomu estradiolu. Sytuacja ta może występować, gdy poziom estrogenów (estradiolu) jest w normie, a nawet wtedy, gdy stężenie tego hormonu jest zbyt niskie, jednak mimo wszystko organizm wytwarza niewystarczającą ilość progesteronu, żeby zrównoważyć estrogeny.

Objawy dominacji estrogenowej:

  • tkliwość piersi,
  • niepłodność,
  • problemy z zaparciami,
  • zmęczenie, złe samopoczucie,
  • huśtawki nastrojów,
  • zatrzymanie wody w organizmie,
  • uderzenia gorąca,
  • dotkliwy PMS,
  • bóle głowy, migreny,
  • hipoglikemia,
  • nieregularne okresy,
  • zaburzenia pracy tarczycy.

Ksenoestrogeny

Są to związki, które mogą łączyć się z receptorami estrogenowymi w organizmie i naśladować działanie tych hormonów. Do źródeł ksenoestrogenów zalicza się:
  • środki ochrony roślin (pestycydy, herbicydy),
  • plastik - butelki, opakowania do żywności, pojemniki na żywność - źródła bisfenolu A (BPA),
  • kosmetyki - szampony, żele pod prysznic, lakiery, perfumy, lakiery do paznokci - źródła ftalanów.
Ponadto, ksenoestrogeny wpływają negatywnie na pracę układu odpornościowego i mogą przyczyniać się do rozwoju chorób autoimmunologicznych.

Stres

Chroniczny, długotrwały stres to prawdziwy złodziej. Podczas przewlekłego stresu nadnercza wydzielają duże ilości kortyzolu (tzw. hormonu stresu) z pregnenolonu, który jest niezbędny do budowy progesteronu. Gdy duże ilości pregnenolonu idą na budowę kortyzolu nie starcza go dla syntezy progesteronu.

Nadwaga i otyłość

Nadmiar tkanki tłuszczowej powoduje wytwarzanie dużej ilości aromatazy, która przekształca androgeny (testosteron) w estrogeny. Dlatego warto zadbać o normalizację masy ciała i redukcję tkanki tłuszczowej.

Jak zadbać o równowagę estrogenową? Przede wszystkim:

  • wesprzyj pracę wątroby oraz jelit - wątroba odpowiada za metabolizm estrogenów, natomiast jelita usuwają estrogeny, zadbaj o prawidłowe trawienie,
  • zadbaj o odpowiednią ilość błonnika w diecie - szczególnie z warzyw,
  • wprowadź do diety warzywa krzyżowe (kapusta, brukselka, brokuły, kalafior) - zawierają diindolometan (DIM), które wspiera metabolizm estrogenów,
  • zadbaj o nawodnienie,
  • wyrównaj niedobory witamin z grupy B, cynku, magnezu, selenu i żelaza,
  • zadbaj o SEN, odpoczynek i relaks,
  • wprowadź aktywność fizyczną, np. codzienne spacery (wspierają produkcję progesteronu), jogę, ćwiczenia rozciągające.
       
dominacja estrogenowa endometrioza estrogeny obfite miesiączki pcos progesteron